Cinta Muka Buku (Cerpen 1st karya ! )

8:34 PM Unknown 0 Comments






        “Wei , aku ter-jatuh-cinta ! “  ameera berlari masuk kedalam bilik , aku yang sedang lena diulit mimpi terus terjaga dek jeritan ala-ala orang kena hysterianya tadi .
          “ Woi , kau ni kenape , tak reti nak bagi salam ke , ni tak , main redah je “ aku menggosok mataku menggunakan belakang telapak tanganku . Ameera hanya mampu tersenyum memandang wajah kelatku , tu la sape suruh kau ceroboh bilik aku suka-suki kau je kan dah kena jamah muka kelat aku .
             Ameera kemudian  duduk di birai katilku , mukanya tergambar perasaan bahagia yang teramat , aku memandang wajahnya sebelum aku menutup mulutku yang seakan-akan tidak berhenti menguap , “ Kau jatuh kat sape ? ke , kau jatuh katil “ sambil menutup mulut aku melirik ke jam dinding yang sedia tergantung di `kamar beraduku ` ini  . Pukul 10 , buang tebiat ape ,luahan perasaan malam-malam
            Ameera mencebik “ Wei , aku betul – betul jatuh `cinta`la …. Sebenarnya , lepas ofis tadi , bos ajak aku pergi dinner dengan die , aku ekot je la , dah die kata die nak belanja  ,  lagi pun waktu tu baru pukul 6 , so aku ekot jela ..”
            Aku menjeling tajam kearah Ameera “ abis tu , macam mana kau boleh terlajak sampai10 malam ni ? “ sambil memandang pelik kearah ameera
            Ameera tersengih , “ Dengarla dulu .. masa tengah makan , dia macam nak cakap sesuatu .. aku fikir mungkin  pasal kerja kot .. muka dia jangan cakapla .. merah padam , macam udang kena bakar , lepas tunggu 1 jam setengah , dia masih tak cakap apa – apa , kebetulan kitorang pon dah habis makan , so , dia pon ajak la aku balik , berpisahlah.. aku dengan Honda accord aku , die dengan bmw die “
             “ Aku pon  naikla kereta , tapi , macam manalah tiba-tiba tak leh start pulak ,  Boss pulak dah nampak aku tak keluar – keluar pon ketukla cermin kereta aku , aku cakapla kereta aku tak leh start , die pon ape lagi suruhla aku keluar kereta , check kereta aku , pastu bile dia kata memang tak leh nak baiki kerosakkan kereta aku , aku pon apa  lagi  call la AAM , belum sempat aku tekan button call , Boss dah stop aku dulu , dia kata adik dia ada uruskan workshop , so , apa lagi , dia pon call la adik dia , lepas tu , boss aku ajak aku naik satu kereta dengan dia , kitorang tinggalkan kereta aku untuk dibawa oleh salah satu pekerja workshop adik boss sebelum aku balik ekot boss , boss bawak aku pergi workshop dulu , lepas uruskan kereta aku boss hantar aku balik , masa kat depan pintu tadila dia luahkan perasaan dia 
                “ Abis tu , kau terima ke ? “ soal aku , memang berita gempak ni sebab memang dari dulu lagi minah ni dah syok kat boss die , memang bertuah teramat la ni .
                 “ Kau rasa …” katanya sambil bernyanyi kecil mengiringi perjalananya keluar dari bilikku ,
                    Dengan  gerak  dia pun sudah dapat aku agak yang dia dah terima , memang sekilas ikan di laut , sudah tahu jantan dan betinanya  betul lah , apa – apa pun good for you . Aku menarik selimutku hingga menutup mukaku , tiba – tiba wajah Tengku Darwisy Aqashah  selaku boss aku menerpa mindaku , lama kelamaan aku dibuai mimpi . Good Nite !
           

                      “ Rianna , apa schedule I hari ni ? “ tanya Tengku darwisy aqashah setelah menjejakkan kaki di permata holdings .
                Aku terpinga-pinga sejenak “ Hari ni boss ada appoiment dengan mr . Chan dari silvernium holdings pukul 2 petang , lepas tu , pukul 4 boss ada meeting dengan lembaga pengarah “ Jawabku sekali nafas , hah , kemunculan sekriteri terhebat di abad ini . Aku tersengih seorang diri .
              Boss yang dapat tangkap sengihanku tadi menghadiahkan jelingan maut kearah ku . “ Anything else ? “
               “ Oh yeah , tadi Pn Maisara ada call dia ajak boss balik hari ni , dia kata ada something yang kena discus dengan boss” ujarku perlahan , isu pasal famili boss kene cakap slow-slow , nanti kena tempelak pulak dari boss naya .
              “ Okay , you boleh keluar “ arah Tengku Darwisy Aqashah . Aku mengatur langkah ke arah pintu  . Hai macam manalah aku boleh mimpi pasal boss  semalam , perngai dia yang kerek alias sengal t upon boleh buat aku terpegun , aku menggeleng-gelengkan kepalaku , tapi , bila di fikirkan , memang dia hensem pon , kulit sayo-sayo matang , tegap dan maskulin tapi taklah gemuk . so , kalau kita first meet dia , memang boleh cair la , tapi , once dah bukak mulut , lasernya dia kalah bom atom .
                 Aku pandang ke skrin komputerku , aik , mysteryguy online , wow , tak keje ke mamat ni , pandanganku kemudian jatuh ke longgokkan file yang terdapat di atas meja , satu..dua..tiga…empat alah jap lagi lah buat .
                

Mysteryguy  : Assalamualaikum , you tengah buat apa ?
Lovergirl       : I tengah chat dengan youla !
Mysteryguy  : No , I mean before this ?
Lovergirl       :  Oooh , I sebenarnya kat ofis ni , nak buat keje , jap lagilah
Mysteryguy  : Oooh , takpe ke I kacau you punya keje ni ?
Lovergirl       : Nope , I tak kesah pon , don`t worry , macam mana sekali pon I      akan siapkan keje I before leaving office
Mysteryguy  : Oooh , I see , so …

         Mereka pun rancak berborak sehingga Mysteryguy mintak diri , alasanya nak jumpa client .

       “Rianna , hari ni I nak bawak You pergi jumpa client , lepas tu lunch dengan I sekalilah boleh tak ?” Pinta Tengku Darwisy Aqashah
         “ Ah..alright , tapi boss , saya nak pergi tandas jap “ pintaku , kemudian , aku terus berlari anak ke  arah tandas .
            Tengku Darwisy Aqashah hanya memerhati gelagatku sambil menggelengkan kepala , dia kemudian memerhati biasan cermin yang berada di belakang mejaku , Kelihatan samar – samar laman web Facebook di kaca komputerku  , hatinya mula terdetik , adakah firasatnya … dia kemudian meluru ke mejaku , Mysteryguy log-out 2 minutes ago .


          “ So , Rianna , macam mana dengan perbincangan kita dengan  Encik Chan hari ni , what do you think ? “ Tanya Tengku Darwisy Aqashah kepadaku , matanya tidak habis-habis menjamah mukaku , sesekali lirikan mata kami bertaut , Cepat – cepat aku melarikan pandanganku ke arah lain . Kadang-kala , aku rasa pelik dengan perangai boss aku ni , selalunya , mana dia nak ajak aku pergi jumpa klien dia , apatah lagi nak treat aku lunch ,aku pon baru perasan something hari ni , asal GENTELMAN sangat dia hari ni ? .

         “ Rianna , I`m asking you question here , kenapa you pandang I macam ni ? I handsome sangat ke hari ni ?” Eleh , perah santan betul mamat ni .
           Aku yang baru perasan kesilapanku tadi terus melarikan pandanganku ke  arah lain .
           “ No , I mean , what`s your question just now ?” aku tanya , apesal aku gelabah sangat , dia cakap diri dia yang handsome , bukan kau yang cantik . Fokus ! Rianna ! you cannot fall for this men .
            “ No , so you mean I tak handsomela “ tanyanya  lagi kali ni dia memberi renungan tajam pulak kat aku , hah , kan padan muka , gatal lagi cakap no siapa suruh .
              “ I mean you`re handsome and all . PERFECT actually “ wow tak sangka aku boleh puji dia macam ni , nape kena puji lebih – lebih pulak , haih apa kena dengan aku hari ni ?
              “ Wow , thanx , pandai you puji , tapi you taukan kalau you puji lebih – lebih pon gaji tetap sama “ katanya lagi sebelum ketawa kecil
              “ Yes , I know boss “ huh , kan dah tak pasal-pasal malu .
                 “Lepas ni , you tak yah masuk ofis lagi , you terus balik rumah , pukul 5.30 nanti I nak bawak you balik rumah parents I , you ada dress tak ?”
                “ Takde , lagipun ada ke dress yang boleh match dengan tudung , setahu saya semua dress sendat-sendat , lepas tu leher melahang  “ jawabku , bawak balik rumah ? Dress , boss ni demam ke hari ni ?
                  “ Taklah , sekarang dah moden , tak semestinya dress macam tu je yang ada , dress untuk para muslimah pon sekarang banyak , takpela , lepas makan ni , I bawak you pergi butik adik I , boleh tak ? “
                   Apa sebenarnya plan boss , aku taknak ekot , taknakkkk. Aku memandang boss dan mengangguk lemah .
                   “ Yess , okay let`s go “ kata boss sambil menarik tanganku ke luar kedai , “ Tapi , French Fries saya ? “ tanyaku sambil memandang sayu ke arah French fries ku .
                    “ Takpe , nanti kita pekenan nasi briana dekat restoran mamak dekat pavilion karang  , kalau masih teringatkan lagi french fries tu , nanti masa kat rumah I nanti I masakkan untuk you , French fries special I“ memang sah mamat ni dah salah makan ubat , dulu punyalah garang , ni boleh pulak ajak aku jumpa famili dia , belanja aku makan best-best sume , apa kes bos ? . aku mengekot sahaja gerak-geri boss . Kemudian kami sama –sama menaiki kereta porche boss ke Pavillion  .
        
   
               “ Rianna , nilah adik I , Zarryn pemilik kedai ni , ha zarynn , ni setiausaha abang kat ofis Rianna Mayessa . Aku dan zarryn berjabat tangan .Umm cute jugak adik boss ni , kalau aku adik lelaki , memang dah lama aku perkenalkan diorang ni .
                “Zarryn boleh tolong abang carikkan baju yang sesuai tak untuk kakak ni ? “ tanya boss , wow , nampaknya memang boss beria-ia nak suruh aku datang malam ni
                 “ Okay , jom kak “ ajak zarynn , kemudian kami hilang di sebalik tirai butik itu ,
                   Boss memang seorang yang sangatlah cerewet , hari ni je nak dekat 50 pasang baju yang aku dah sarung . Nasib baik lepas yang ke 50 tu dia setuju , kalau tak  sampai besok pon tak dapat baju yang berkenan di mata boss .
                  “ Rianna , you ni pandai make-up tak ? “ Soal bos
                    Aku mengangkat keningku , double jerk ! “ Kalau setakat pakai bedak compact dengan lipstick bolehla “ aku jawab pertanyaan boss , nape nak tau , nak tolong make-upkan ke ? persoalanku tadi telah membuatku ketawa kecil .
                    “O~kay , Zarryn , last permintaan abang , tolong make-up dia “
                     Aku sekali lagi ditarik oleh pekerja butik itu sebelum sempat aku membahaskan pendapatku . Nape la ramai sangat tarik – tarik aku hari ni , ingat aku tali ke nak tarik-tarik . Aku mendengus geram .
                      Masa pekenan nasi briani special mamak yang ada kat Pavillion ni , boss ada kata yang dia tak sempat nak hantar aku balik rumah dulu , so , aku smsla ameera supaya tak yah tunggu aku balik , sebab hari ni malam jumaat , selalunya aku dan ameera akan jelajah pasar malam hari ni . Amira balas , Have fun ! dan jangan nakal-nakal , huh , apa maksud dia tadi , tula nasib orang yang kawan dengan kaki novel , banyak sangat guna metafora .
 

                     “ Bonda , ini kawan shah “ sapa Tengku darwisy aqashah . Aku yang terpisat-pisat menahan malu , maklumlah parti orang kaya-kaya menyamput huluran tangan bonda , ops , ibu kepada Tengku darwisy aqashah merangkap bos aku .
                     “ Lawa budak ni , ni ke calon menantu bonda “ tanya Tengku maisara . Aku yang mendengar telahan Tengku Maisarah hanya menundukkan mukaku , malu . aku perasan kerlingan bosku ke arahku . Aku tidak berani untuk mengangkat muka , takut nanti dicop `malu tapi mahu` pulak .
                      “ Taklah bonda , ni sekrtiteri shahla kat ofis “ jawabnya tenang . Kan aku dah agak , Rianna jangan terlalu berharap korang macam enggang dengan pipit , mana boleh serasi , tak sama doh! , eh , tapi kenapa aku mengharap pulak ni ?
                      “ Oh sekriteri kat ofis , rianna tak teringin ke nak jadi sekriteri shah ni kat rumah pulak ? “ Tanya Tengku Maisarah . Aku terlopong mendangar pertanyaan tengku maisarah . Kenapalah dalam banyak-banyak soalan , soalan macam ni jugaklah yang nak ditanya , betul – betul menguji ketenangan aku betul .
                  “ Ah..um..ah “ jawabku tergetar – getar , aku masih menundukkan mataku , tak berani nak pandang renungan menikan Tengku Maisarah dengan boss .
               “ Tengku , ada tetamu nak jumpa tengku “ ujar pak mat alias driver Tengku mahmood , ayah kepada boss .
                  “ Okay , nanti kita cakap lagi ye rianna , by the way , nice to meet you , Shah , layan rianna , kesian nanti dia sorang-sorang “ ujar tengku maisarah sebelum berpaling meninggalkan kami berdua .
                  “ You heard my mom , haih , nampaknya I takleh nak lepak dengan kawan I lah malam ni , dah ada tanggungjawab , kena  jaga princess ni “ Boss mengeluh seketika .
          Aku mengerling kea rah boss , “ Boss , saya tak kisahla , lagipun dah dapat pergi parti – parti orang kaya , pakai baju lup – lap ni pond ah bersyukur , kalau bos nak pergi jumpa kawan – kawan bos pergilah , saya tak halang , lagipon I`m just your sekriteri , am I right ? “ tanyaku , part sekriteri tu aku saja je perlahankan , nanti dia cop aku `prahsantan `pulok tak ke naya .
        “ Okay , but you have to wait for me , maksud I , kalau you nak balik nanti , balik dengan I , because kita sampai sini pon together tadi kan “ aku memandang bos . Kemudian aku mengangguk lemah .
          Bos kemudian meminta diri untuk ke meja rakan-rakanya , aku pula ditinggalkan seorang , haih , asalla aku ni gatal sangat nak setuju teman dia pergi rumah famili dia  hari ni  , kan sekarang dah terkontang-kanting sediri ,Aku mengeluh halus , kemudian mengalihkan pandanganku ke arah jus oren yang terletak di meja .
           “ Hai , termenung Nampak “ tiba-tiba , satu suara , menyerpa ke gegendang telingaku . Aku menoleh ke belakang , Zarynn!
             “ Zarynn , pus semangat , nasib kak rianna takde penyakit lemah jantung kalau tak , inalilah dah sekarang “jawabku sambil mengurut-ngurut dadaku  Ya ALLAH , budak ni tak reti-reti nak bagi salam ke hape .
              “ Sori kak ,  Zarryn tak bermaksud nak terkejutkan kakak , cuma tadi zarryn Nampak kakak leka renung cawan tu . Ke kakak tengah ingat kat abang ? “ tanya Zarryn sambil tersenyum nakal
               Aku menjeling tajam ke arahnya , ish , kenapa soalan ni famous sangat hari ni , ke , memang agaknya orang kaya selalu cakap pasal topik ni .”Manada , kakak tengah teringatkan , bantal peluk dengan katil kat rumah , kenapa ramai sangat orang tanya kat kakak macam tu hari “ tanyaku . Ish rimas betul .
              Zarryn tersengih sebelum menjawab pertanyaanku , “ Sebenarnya , kak , abang tak pernah bawak perempuan balik rumah , bukan macam abang zafri , dia tu memang suka berfoya – foya tak ingat dunia , sebab tula kitorang pelik bila dia betul-betul bawak perempuan balik hari ni “ ujar zarryn bersungguh-sungguh , sesekali terangguk-angguk kemudian tergeleng-geleng . Aku yang memandangnya hanya mampu bergeleng .
            “ Betul kak , sampaikan hari tu , bonda tak tahan sangat , dia sampai kata yang dia bagi 3 bulan untuk abang cari pasangan hidup dia , abang apa lagi mengamukla dia . Lepas tu , dah taknak balik-balik sini dah , kalau call dia pon sekejap je kitorang dapat berbual dengan dia , banyakla alasan dia , ada appoinmentlah , client lah . lagipon kakak tak rasa pelik ke lepas je lunch tadikan abang terus bawak kakak pergi butik zarynn , lepas tu try baju banyak gila , sampai sekarang dia langsung tak balik pejabat  ? , i`m sure jadual dia sepatutnya ada aktiviti lagi lepas lunch kan ?” tanya zarryn , kening mulusnya terangkat , memberikan gaya `double jerk`
            “ Yup , tapi kakak tak rasalah , lagi pon kakak dah ada boyfriend “jawabku selamba . Zaryyn yang kebetulan tengah minum jus oren tersedak . Pandangnya terus dihalakan kepadaku
             “ Iya kak , sape , macam mana kenal sejak bila ? “ tanya zaryyn , ush , banyaknya soalan mana satu nak jawab dulu ni .
             Aku memandangnya dan mengangguk laksana burung belatuk , “ kenalan FB nama `online` dia mysteryguy , kitorang dah couple  nak dekat 4 bulan “ jawabku sambil tersenyum memandangnya . Walau macam mana handsomenya boss aku , tak mungkin aku akan menduakan mysteryguy aku , walaupon tak pernah berjumpa , tapi macam mana entah aku dapat merasakan mysteryguy tu mungkin adalah jodohku .
               Muka zarynn berkerut apabila nama mysteryguy disebutku .” Kak , bukan ke mysteryguy tu….” Belum sempat zarynn meneruskan kata-katanya boss telah menggenggam bahunya , Nampaknya genggaman boss tadi telah berjaya menimbulkan kesan kemerah-merahan  kepada bahu zarryn , zarynn mengerang kesakitan . Aku hanya menjadi penonton setia melihat telatah dua adik beradik ini .
            “Amboi mesranya korang , mengumpat pasal abang ye ?” tanya boss , mukanya dibuat semanis-manis yang mungkin , aku hanya memandangnya dengan perasaan tak percaya , dah buat adik sakit masih boleh tersenyum . Ini dah jadi kes Anaya ni .
             “ Haah , kitorang tengah cakap macam mana abang zarynn ni yang sangat brutal , hati batu dan tak caring yang teramat “ balas zarynn sambil mengurut-urut lehernya , aku hanya terlopong memandang bahu zarynn.
             “ Apasal pulak korang cakap macam tu kat abang “ balas boss , senyumanya tidak lekang dari bibir mongelnya . matanya pula tak habis – habis memandangku . Adus , jangan cakap yang pertanyaan tadi untuk aku , tapi kalau takkan dia cakap `abang` kan , tapi kalau betul pertanyaan tadi dituju kepadaku … tak nak fikirlah .
               “Iyalah brutal sebab berjaya membuli adik , hati batu sebab tak nak mengaku kesalahan , tak caring langsung pulak sebab langsung tak berniat nak tolong lepas dah buat kesalahan . “ Jawab zarynn pandanganya tajam menghala ke arah  boss .
              Boss hanya tersengih , “ Okay sorry , sorry , tak sengaja , tak , bukan apa , cuma abang sebenarnya tak sangka yang seketri abang boleh jadi secantik ni malam ni “ aku terlopong mendengar jawapan boss . Buang tebiat apa  . Zarynn mengukirkan senyuman nakalnya ke arahku , aku tidak menghiraukanya , yang pasti , aku masih ter`pana` dengan jawapan boss tadi .
            Boss hanya tersenyum memandangku “ okaylah let`s leave , lagipon hari ni abang bawak anak dara orang “ Senyum boss sambil melirik kea rah ku , Selepas bersalaman dengan ibubapa boss , tidak ketinggalan adik beradik boss , aku mengikuti boss kea rah keretanya .
               “Rianna , actually , I have something to say , I…LOVE…YOU … RIANNA ….” Bicara boss yang tak sampai seminit memarkir kereta di pekarangan rumahku . Aku terpana saat boss mengucapkan perkataan – perkataan keramat tadi .
               “ I know this is …um… quite sudden , tapi kalau boleh , I pon nak you rasa apa yang I rasa . If you accept me , please wear baju kurung instead baju kerja yang you selalu pakai “ Aku termenung seketika , ikhlas ke atau saja nak main-main ni , aku memandang tepat kea rah matanya , cuba untuk mencari secebis keikhlasan di matanya . Uh , dia ada mata yang redup , muka putih , macam kim boem dalam boys over flower . Eh , apa aku melalut ni .
                “ Um..boss , actually , saya dah berpunya ..” aku kata kepadanya , dari pandangan matanya aku tahu , terdapat riak kecewa di matanya .” Oh , I see, he must me a lucky guy .. “ujarnya lagi . Kini nak pandang muka dia pon aku tak berani . Akhirnya selepas 20 minit masing-masing membisu . Aku mengambil keputusan untuk keluar dari keretanya . Setelah mengucapkan`good nite` . Aku terus berlari menuju ke bilikku . Ameera yang kebetulan sedang menonton drama korea `you`re beautiful` tidak diindahkan olehku . Aku perasan `double gerk `yang dihadiahkan ameera tadi . Tapi aku buat donno je dan terus menuju ke dalam bilik . Selepas bukak tudung , aku terus merebahkan diriku ke atas katil
                     Selepas beberapa minit melayan perasaanku , aku mengambil keputusan untuk membuat solat sunat istikharah  dan mandi ( pakajla tu ) .
                     Selepas menunaikan solat , Aku cuba untuk melelapkan mataku , tapi malangnya , mataku telah memboikotku malam ini .  Aku menghela nafas panjang , nak keluar alang-alang , nanti kalau ter-jumpa ameera kat luar , mesti dia mulakan kerja tak-bertauliah dia tu . Selepas berkira-kira dan bercongak-congak . Aku mengambil keputusan untuk bukak FB .
                    
Mysteryguy  : Assalamualaikum , tak tido lagi ?
Lovergirl       : Kalau I tido , macam mana I chat dengan you ni
Mysteryguy  : Haah , betul jugak , um , actually , I have a request
Lovergirl       : What ?
Mysteryguy  : Actually , I want to propose you , tapi before that , i`m hoping that we coul met first .
Lovergirl       : Umm , okay , bila ?
Mysteryguy  : Umm, how about lusa ?
LOvergirl       : Umm …okay
Mysteryguy  : Great , nanti I e-mail you kat mana kita jumpa and masa dia okay ?
Lovergirl       : Okay …

              Aku menutup laptopku . Tiba – tiba  handset sony ericson milikku berbunyi . Kreet..kreet. Haih , sape
               


                 " Hello " jawapku , senyuman mula terukir saat si pemanggil menyatakan hasratnya menelefonku . Malam itu , aku tidur dengan senyuman berbunga-bunga .
                 " Kak , Balqis , Hari ni boss tak masuk perjabatkah ? “  tanyaku , dalam hati terdapat debaran yang kuat .
                  Kak Balqis memandangku sekilas sebelum menyambung tugasanya yang tergandala sebentar tadi . “ Rasanya tak kot “ jawapnya . Humm , agak-agaknya dia merajuk kot . Aku mengeluh seketika . Aku berjalan menuju ke bilik boss . Surat perletakkan jawatan aku letakkan di atas mejanya dengan penuh berhati-hati . Mataku melilau melihat segenap inci bilik boss . Mesti aku akan rindu gila dengan bilik ni nanti . Tanpa sedar , air mataku telah mengalir deras .
    

               “ Balqis , mana Rianna ? “ tanya boss .  “ Entahlah boss , semalam dia masuk ofis , tapi sekejap jela , lepas tu dia kemas barang dia , tapi Nampak macam gaya dia , dia macam nak berhenti kerja je “ jawab balqis bersahaja .
               “ What ? dia berhenti keje “ tanya boss . mukanya jelas tempampang riak panik . Takkan aku luahkan perasaan pon dia nak berhenti kerja . Balqis yang perasaan riak wajah bossnya yang telah bertukar berasa pelik . Aik , selalunya pekerja dia berhenti dia tak peduli , almaklum , bosskan kaya , hire je la yang baru . Tapi bila rianna yang berhenti …Humm, something fishy is going on here .
                 Tengku Darwisy Aqashah meluru ke dalam biliknya . Dia kemudian menghenyakkan badanya di atas kerusi penyambut tetamu yang terdapat di dalam biliknya . Matanya mula memikirkan sebab –musabab mengapa buah hatinya sanggup mengambil keputusan drastic selepas luahan perasaanya kelmarin . “Haih , menyesal betul luahkan perasaan , tula mulut ni gatal sangat . “ ngomel Tengku darwisy aqashah sendirian sambil mencubit-cubit mulutnya . Tiba – tiba , matanya tertancap kea rah surat yang terdapat di atas mejanya . Dia membaca surat itu dengan berhati-hati .
         

              “Kak , jangan lupakan kitorang dekat sini ya “ ujar  Raihan , adik kedua Rianna ,  Rianna memandang sayu kea rah adiknya .
                “ Takdelah , takkan kakak nak lupakan adik sendiri “ ujarnya . Tanganya sempat mencubit pipi monggel adiknya yang berusia 12 tahun .
                  “ Dadak , bila dadak balik nanti ? dadak belikan mainan nyak-nyak untuh raisah yek “ Rianna yang tadi memandang  raihan mengalihkan pandanganya kea rah adik bongsunya , Raisah . Adiknya yang baru petah berkata-kata mengundang gelak tawa semua yang  hadir di lapangan terbang KLIA .
              “Okay , nanti dadak beli ba~nyak mainan untuk dedek ek “ kata Raihan sambil sesekali mencium ubun-ubun adiknya yang baru berusia 3 tahun tu .
              Pandangan matanya kemudian tertumpu kea rah ibunya . Puan Rahiza . “ kakak nanti jaga tingkah – laku dekat sana ye . 3 tahun bukanya sekejap . Dekat sana tak de siapa nak jaga kakak . Tula , mak dah suruh kakak kahwin dulu sebelum ambik master . ni tak master sampai dulu “ ujar Puan Rahiza panajng lebar . Rianna menyalami kedua tangan ibunya . Kemudian dia mencium pipi mulus ibunya .
                “ Kakak jaga diri baik-baik ye “ ujar  Encik Shahrizal . Air mata yang dari tadi ditahan mengalir dengan deras tatkala anak kesayanganya memeluknya . “Baik ayah “ janjiku .
                 “ Akhirnya , hajat best friend aku kesampaian , buat yang terbaik dekat UK ye ! jangan lupakan aku “ Ameera memelukku , “ Okay , kalau dah nak kahwin jangan lupa jemput aku tau ! “ Ujarku sambil memeluk erat bahu Ameera ,
                      “ Faiz , jaga kawan baik aku tau “ ujarku kepada tunang Ameera  . Rasanya , masa sungguh cepat berlalu , baru minggu lepas , Ameera meluru ke dalam bilikku kata yang dia `couple` dengan boss dia . Sekarang , Ameera yang aku kenal telah menjadi tunangan orang .  Faiz mengangguk sambil tersenyum ke arahku .
                     “ Tula , hari tu boss kau dah luahkan perasaan kau reject , nak `setia`dengan mysteryguy kau tu , hah sekarang , menyesal tak berlagu “ leter ameera , ish , lagi aku nak pergi , lagi banyak minah ni bebel . Eh , mysteryguy . Alamak aku lupa .
                 “ Ameera , pinjam I-phone kau “ ujarku . 5.30 lagi 1jam sebelum kitorang janji bertemu . Aku membuka Fb .

Lovergirl : I`m sorry , sebab saya tak dapat bertemu dengan awak hari ni
Mysteryguy It`s okay , kenapa ye ?
Lovergirl : Hari ni I bertolak ke Uk , nak furter study 
Mysteryguy : Master?
Lovergirl : Yup !!
Mysteryguy : Okay semoga berjaya !!
              Kini , aku telah 3 tahun menetap di UK , bukan ulu kelang ye , UNITED KINGDOME !! . Besok aku akan pulang dan memegang title terbaru ku sebagai tunangan orang .
              Semasa aku di UK , aku masih menghubungi , Mysteryguy . Akhirnya , setelah 2 tahun di rantau orang , mysteryguy telah mengambil keputusan untuk bertunang denganku , dan selepas berfikir dengan semasak-masaknya dan melakukan solat sulnat istikarah banyak-banyak , akhirnya , aku menerima pinanganya . Kami telah bertunang pada 20 haribulan 7 setahun yang lepas . Sehingga kini . Identiti Mysteryguy masih mystery .  Memang sahaja nak me-mysterykan diri sampai tunang sendiri pon tak dapat nak cam kot .
            Apa – apa pon , yang aku pasti , Mysteryguy tu pasti jodohku . Ini kerana aku sanggup melayan kerenah mysteryguy nak dekat 5 tahun  , aku cakap jujur , selama aku hidup , aku tak pernah melayan lelaki sebegitu lama.  Selain itu , aku rasa selesa berbual dengan dia . Tapi dalam masa yang sama , rindu terhadap boss pon menggunung , tapi setiap kali  aku rindu , setiap kali itu juga aku  cuba mengusir perasanku .
          Tak sabarnya nak tunggu besok boleh jumpa mak dengan ayah . Dengar cerita Raihan dah diterima masuk ke program Axiata . Program biasiswa . Dan kini sedang belajar di kolej Tengku Kursiah . Pandai jugak adikku . Yerk . Adik bongsuku , Raisa pula kini sedang ber-tadika di salah sebuah tadika yang berada berdekatan rumah ibubapaku . Sekarang ni bukan main betah bercakap , hari tu masa dia call aku . Bill telefon melambung-lambung tinggi , mana taknya , cakap macam bertih janggung . sok..sek..sok…sek..


             “ Aku terima nikah Nor Rianna Mayessa dengan mas kahwin 150 ringgit , tunai “ dengan sekali nafas aku telah menjadi isteri kapada , mysteryguy , eh , bukan tadi pak imam dah bagi tahu ke nama dia . Entahlah , aku tak ambik pusing . Yang pasti aku berasa gugup ketika ini . Selamat tinggal Boss . ..
                   Suamiku berpaling ke arahku untuk menyarungkan  cincin . Eh boss !! . “Mak , mak kata suami kakak mysteryguy kan ? kenapa boss kakak pulak yang akad nikah tadi “ aku berpaling ke arah mak . Mak memandangku , dia mengukir senyuman nakal.
               “ Sebenarnya I lah mysteryguy tu “ terang boss . Tiba-tiba , air mataku mengalir . Boss cepat – cepat menyeka air mataku . “ I`m sorry , sebenarnya , I nak bagi tau you , tapi waktu tu kan you dah fly , sebenarnya I dah lama tahu identity lovergirl , cuma , I  tak berani nak beritahu you , lepas tu I met dengan Ameera house mate you . Dia cakap memang you suka dekat I , dalam masa yang sama you suka dekat mysteryguy . Tapi , kalau nak ekotkan mysteryguy dengan Tengku Darwisy Aqashah kan sama , so , I anggap you suka kat I lah sebab tu I berani ajak you bertunang , lepas tu kahwin dengan you . “ ujar boss panjang lebar . Aku tidak berani memandang mukanya . Terima kasih Ya ALLAH kerana telah menunaikan impianku .
                 “ Hai , senyum sakan nampak “ tegur faiz , eh , ni bukan  faiz ke , suami Ameera . “ Of coursela , kan dia dapat kahwin dengan wanita idaman dia bang “ sambung ameera yang menyampuk dari arah belakang , pinggangku  dirangkul mesra oleh boss .
Ameera yang telah melihat telatah aku dan boss hanya tersenyum .
                    Aku memandang boss , kemudian aku memandang ameera dan suaminya . “ ha sebenarnya , korang ni .. apa hubungan boss dengan faiz dan ameera . “ tanyaku sambil memandang pelik ke arah boss . Boss tersenyum ke arahku .
                   “ Sebenarnya , Faiz ni , sepupu I , so bila ameera kahwin dengan faiz , so , ameera ni boleh dikatakan sepupu I jugaklah “ . Terang boss .
                     Aku memandang Ameera yang sedang tergelak . “ Nasib kitakan ? dahlah masing-masing kahwin dengan boss , lepas  kahwin , kita terus ada ikatan persaudaraan pulak “ kata Ameera . Aku tersenyum sambil menganggukkan kepalaku 
. Selepas beberapa ketika berborak , Ameera dan suaminya meminta diri .
                     Boss memandangku , “ Sebenarnya , i…saya  harap rianna boleh panggil saya abang lepas ni “ ujar boss . Aku memandang boss .
                  “ Okay , bang “ jawapku . Aku tersenyum memandang muka boss , eh , tersilap `abang` . Di dalam kesempatan itu , abang mencubit pipiku . “ hah , kan sedap dengar “ . Kemudian dia tergelak . Aku menjelingnya .
                   Aku memandang ke langit , Ya ALLAH aku bersyukur di atas kurniaanmu . Moga-moga hubungan ini kekal sehingga akhir hayat . Amin . 



0 comments: